Dačické firmě Centropen, výrobci kancelářských, školních a hobby potřeb, loni vzrostly tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží o 1,2 procenta na 552,9 milionu korun. Výraznější nárůst zaznamenal zisk po zdanění, který byl 69,9 milionu korun, předloni 37,8 milionu korun. Pozitivně se projevil hlavně prodej v Česku a na Slovensku, který zvýšením tržeb pomohl částečně eliminovat propad exportu na východních trzích kvůli rusko-ukrajinskému konfliktu. Vyplývá to z výroční zprávy podniku.
„Celkově se ale rok 2023 vyznačoval poklesem výroby. Již od začátku roku jsme se potýkali s dopady recese, útlumem nových exportních zakázek, vysokým skladem hotových výrobků z předešlého období připravených na školní sezonu. Z důvodu velkých nejistot ohledně dalšího vývoje poptávky a zachování finanční stability firmy bylo rozhodnuto o rozpouštění skladu hotových výrobků a k redukci fondu pracovní doby u všech kategorií pracovníků,“ uvádí firma. To se projevilo meziročním snížením objemu výroby o 18 procent a výrobní spotřeby o 15 procent.
Export vinou poklesu prodeje na východ pokračoval v propadu. Podíl na celkových tržbách byl loni 58 procent, v roce 2022 byl 59 procent. Centropen v roce 2023 dodal zákazníkům do 40 zemí 181 milionů jednotlivých výrobků, předloni to bylo 191 milionů. Mezi významné obchodní partnery se zařadily například Velká Británie, Jižní Korea nebo Německo.
Největšími trhy pro firmu jsou však český a slovenský, kde naopak vzrostly dodávky zboží zákazníkům od ledna do prosince o tři procenta na 230,6 milionu korun. Klesly také náklady na energie, kdy se nejen snížily ceny, ale firma zprovoznila vlastní fotovoltaickou elektrárnu. Firmě by měla ušetřit až třetinu nákladů na energie ročně. Nižší byly i ceny vstupních materiálů a zvýšila se automatizace a digitalizace ve výrobě.
Centropen loni investoval 16 milionů Kč do robotizace, kdy pořídil šest průmyslových robotů značky ABB. Jeden nahradil práci až tří zaměstnanců. Jde například o baličku s robotem. Firma loni zaměstnávala 343 lidí, předloni 375.
Zdroj: ČTK