Český prodejce letenek Kiwi.com uzavřel strategické partnerství s irským nízkonákladovým dopravcem Ryanair, oznámily firmy. K dohodě přistoupily poté, co se setkávaly u soudů nejen v Česku, ale například i ve Španělsku. Dosud byl Ryanair proti tomu, aby Kiwi.com nabízelo letenky na jeho lety přes svůj web, díky partnerství už je to možné.
Prodejce má nyní přímý přístup k informacím o cenách letů a doprovodných služeb, které letecká společnost nabízí. Zároveň díky svým technologiím dokáže Kiwi.com nabídnout kombinaci letů či virtuální propojování letů, což při nákupu přímo u Ryanairu nejde. U něj lze koupit jednu letenku pouze na jeden konkrétní let. Díky partnerství má být také zřejmé, jak získá zákazník odškodnění za zpožděné či zrušené lety, protože se obě strany zavázaly k jednotnému postupu.
„Dlouhodobě investujeme do budování značky, aby byla populární zejména u nejmladší generace. Proto věřím, že nové partnerství uvítají nejvíce naši zákazníci, kteří necítí potřebu být loajální ke konkrétním leteckým společnostem a pro vyhledávání nejlepších leteckých spojů využívají naši mobilní aplikaci,“ řekl obchodní ředitel Kiwi.com Golan Shaked. Podle něj dohoda ukončuje třenice mezi prodejcem a dopravcem.
Soudních sporů bylo několik a dosud všechny neskončily. Loni v listopadu rozhodl pravomocně ve prospěch Kiwi ve dvou případech Vrchní soud v Olomouci. V prvním případě se Ryanair v žalobě domáhal toho, aby prodejce zobrazoval zákazníkům, z čeho se skládá cena letenky. Firma Kiwi.com uspěla u soudu s argumentací, že to dělá dostatečně. V druhém případě se ubránila žalobě Ryanairu, který chtěl, aby prodejce nenabízel ve spojení s Ryanairem služby nazvané v obchodních podmínkách jako on-line odbavení, tzv. check-in. V listopadu uspěl prodejce, zatím nepravomocně, ve třetím sporu, v němž Krajský soud v Brně rozhodl o tom, že nemusí Ryanairu poskytovat údaje o kreditních kartách svých zákazníků a e-mailové adresy.
V říjnu naopak český prodejce neuspěl ve sporu u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření proti praktikám Ryanairu. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi.com, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi chtělo s pomocí soudu Ryanairu zakázat.
Podstata fungování Kiwi.com je založena na tom, že přeprodává letenky různých leteckých společností, i nespolupracujících. Na trhu je od roku 2012, po celém světě firma založená v Brně zaměstnává přes 1200 lidí.
Zdroj: ČTK