Budimex se bude ucházet o stavbu dálnice D11 k polské hranici

|

Polská stavební společnost Budimex se bude o zakázku na stavbu dálnice D11 z Trutnova k polské hranici dál ucházet i poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o jejím vítězství v tendru. Firma podle ÚOHS v tendru vypsaném Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) nesplnila podmínku technické kvalifikace. Budimex si za podanou nabídkou dál stojí.

Budimex uvedl, že respektuje rozhodnutí ÚOHS a čeká na jeho detailní odůvodnění. „Za podanou nabídkou a našimi referencemi si nicméně stojíme a budeme se o kontrakt i nadále ucházet,“ uvedla společnost.

ŘSD nyní musí nabídky v tendru znovu posoudit a vybrat vítěze. „Výběr se tak vrací zpět do hodnocení nabídek. ŘSD po detailním prostudování rozhodnutí ÚOHS rozhodne o dalším postupu v zakázce,“ uvedl ve čtvrtek generální ředitel ŘSD Tadek Mátl.

ŘSD původně plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájí Budimex 19. prosince 2023. Proti výběru Budimexu ale v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.

MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace související s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.

Budimex výhrady svého konkurenta odmítá. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací, což si ostatně investor důkladně prověřil. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ uvedl na konci března ředitel Budimexu pro Českou republiku a Slovensko Krzysztof Sokołowski.

Firma Budimex nabídla v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Zdroj: ČTK