Český železniční průmysl loni zvýšil obrat o sedm procent, zvýšil se také vývoz

|

Přibližně padesáti českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu (ACRI) loni meziročně vzrostl obrat o sedm procent na 130 miliard korun. Sektor podle generální ředitelky ACRI Marie Vopálenské několik let stabilně roste. Růst významně podporují zahraniční zakázky. Objem exportu byl loni 65 miliard korun, meziročně činil o zhruba pět miliard víc.

Společnosti podle Vopálenské očekávaly vyšší nárůst obratu, výsledek podle ní nicméně stále ukazuje stabilitu odvětví. Společnosti sdružené v asociaci vyvážejí více než polovinu své produkce. Tento trend bude podle Vopálenské pokračovat. „S cílem posílit svou pozici na zahraničních trzích zakládají vlastní zastoupení a dceřiné společnosti po celém světě. V současné době takto působí ve více než 20 státech,“ řekla. Hlavními partnery sektoru jsou podle ní země Evropské unie, Srbsko, Turecko nebo Indie.

Zahraniční obchodní aktivitu mají podpořit podnikatelské mise. Loni se členové asociace zúčastnily cesty do Bulharska a přijaly kanadskou delegaci. Letos v lednu se české firmy vydaly na obchodní misi do Izraele při příležitosti zahraniční cesty prezidenta Petra Pavla. Tam prezentovaly především řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. Další mise budou podle Vopálenské směřovat do Itálie, Maďarska a Indie. V září se firmy sdružené pod ACRI zúčastní také veletrhu mobility InnoTrans 2024 v Berlíně.

Firmy sdružené v asociaci zaměstnávají přibližně 22.000 lidí, dlouhodobě je to podle Vopálenské mezi 20.000 až 22.000. Ročně vytvoří více než 500 pracovních míst pro absolventy středních odborných škol a učilišť, řekla Vopálenská. Na českém hrubém domácím produktu (HDP) se podle Vopálenské podílejí 1,5 procenta.

Z pohledu objemu produkce českého železničního průmyslu byla loni nejúspěšnější společnost Třinecké železárny, která je součástí skupiny Moravia Steel a jako jediná v Česku vyrábí kolejnice a železniční příslušenství. Podle technického ředitele Třineckých železáren Henryka Huczaly vyrobila firma loni 250 kilotun kolejnic a dalšího příslušenství, z toho 134 kilotun exportovala do zemí Evropské unie a dalších 89 kilotun zamířilo do Kanady a dalších zemí.

Škoda Group je se svými dceřinými společnostmi nejúspěšnějším českým výrobcem drážních vozidel. Za nejúspěšnější zakázky považuje regionální prezident pro Česko a Slovensko ve Škoda Group Tomáš Ignačák dodávky tramvají. „Důležitá byla dodávka 40 tramvají do německého Kasselu, tramvaje pro Brno, Prahu nebo italské Bergamo,“ uvedl Ignačák. Firma loni také získala zakázky na dodávku vlaků do Itálie, Finska nebo Uzbekistánu. Úspěchem skupiny byl také vývoj antikolizního systému tramvají, za které získala ocenění Česká hlava.

Společnost Bonatrans Group, výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí, loni dosáhla tržeb ve výši 8,2 miliard korun. Jedním z významných klientů firmy jsou i České dráhy (ČD). Firma je od loňska také podle generálního ředitele Bonatrans Group Jakuba Weimanna majoritním dodavatelem kol pro metra a dopravní podniky v USA. Loni se export firmy do zahraničí zvýšil z deseti procent výroby na 17 procent.

Firma AŽD Prah, která vyrábí zabezpečovací, sdělovací, řídicí a komunikační technologie pro dopravní infrastrukturu, se loni zabývala především dodávkou evropského automatického zabezpečovače ETCS na několika úsecích tratí v Česku. Modernizovala i několik tratí v Polsku. Letošní zakázky firmy na ETCS na hlavních českých koridorech budou ve výši 55 milionů korun. Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdleho se firmě podařilo získat zakázku na modernizaci tratě včetně instalace inteligentního digitálního systému v Maďarsku v úseku Soroksár-Kelebia.

Dalšími významnými členy asociace je například výrobce různých typů brzdových systémů pro kolejová vozidla, společnost Dako-CZ, výrobce elektronických systémů pro železniční dopravce, firma AMiT, nebo výrobce ložisek, společnost ZKL Bearings CZ.

Zdroj: ČTK