Heineken dostal pokutu 456 tisíc za splatnost faktur 90 dnů

|

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal pokutou 456 000 korun společnost Heineken Česká republika za porušení zákona o významné tržní síle. Firma žádala od dodavatelů delší splatnost faktur. Místo 30 dnů, jak stanovuje zákon, chtěla splatnost 90 dnů. ÚOHS poprvé za tento postup potrestal výrobce potravin, což mu od roku 2023 umožňuje novela zákona. Dříve mohl postihovat jen obchodní řetězce. ÚOHS o tom informoval v tiskové zprávě. Pokuta je pravomocná a firma ji musí zaplatit. Mluvčí Heinekenu řekla, že šlo o menší incident a společnost zajistí, aby se podobná věc v budoucnu neopakovala.

„Společnost Heineken porušila zákon, když vůči dvěma svým dodavatelům opakovaně uplatňovala lhůtu splatnosti kupní ceny v délce 90 dnů, přestože zákon stanovuje maximálně lhůtu splatnosti v délce 30 dnů. Výše pokuty odpovídá menší závažnosti přestupku. Úřad rovněž zohlednil, že účastník v průběhu správního řízení aktivně spolupracoval. Přitěžující okolností naopak bylo spáchání dvou přestupků v souběhu,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda. Dodal, že Heineken splnil podmínky narovnání a dosáhl snížení pokuty o 20 procent.

„S úřadem jsme v této záležitosti plně spolupracovali a okamžitě zrealizovali nápravná opatření s našimi dodavateli. Bylo to identifikováno jako menší incident a jsme si jisti, že přijaté kroky zajistí, že se obdobná věc v budoucnu nebude opakovat,“ řekla v reakci na uložení pokuty mluvčí společnosti Heineken Dita Jacobson.

Jde o první postih za prohřešek tohoto typu pro výrobce potravin. Podle předchozí verze zákona mohl antimonopolní úřad za tyto nekalé praktiky postihovat pouze obchodní řetězce. Novela zákona začala platit na začátku roku 2023, celý loňský rok tak měli výrobci i odběratelé potravin na to, aby své smlouvy a postupy vůči dodavatelům přizpůsobili.

„Úřad v současné době vede ještě dalších sedm správních řízení s odběrateli potravinářských a zemědělských výrobků, především s obchodními řetězci a velkoobchody. Další případy budou postupně zahajovány na základě vyhodnocení více než dvou desítek sektorových šetření, při nichž úřad ověřuje, nakolik odběratelé plní povinnosti zavedené novelou zákona,“ dodal Švanda.

Heineken je po Plzeňském Prazdroji a Pivovarech Staropramen třetí největší českou pivovarnickou skupinou. Patří mu pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno. Podle výroční zprávy za rok 2022 zveřejněné ve Sbírce listin dosáhly tržby v Česku 3,4 miliardy korun, meziročně o devět procent vzrostly, čistý zisk dosáhl 222 milionů korun, meziročně o 22 milionů méně.

Zdroj: ČTK