Klatovská mlékárna je čtvrtým největším výrobcem mozzarelly v Evropě

|

Mlékárna Klatovy, od roku 2007 součást francouzské skupiny Lactalis, je po třech italských firmách čtvrtým největším výrobcem italského měkkého sýra mozzarella v Evropě. Firma, která vyrábí další dva typy sýrů – tvrdý a tavený, exportuje zhruba polovinu produkce do celé Evropy, největšími trhy jsou Česko, Polsko a Francie. Roční obrat podniku s 350 zaměstnanci se pohybuje kolem dvou miliard korun, řekl to ředitel Pierre Hecquet, který mlékárnu vede 11 let.

Rodinná skupina Lactalis, která je objemem i obratem největším výrobcem mléčných výrobků na světě, koupila v roce 2007 v ČR ještě Mlékárnu Kunín. Od té doby se Klatovy přeorientovaly jenom na sýry a sesterský Kunín produkuje mléko, smetanu, dezerty, jogurty a další mléčné výrobky. Od roku 2007 investoval Lactalis v Klatovech více než 1,1 miliardy Kč. Z toho polovinu do výroby mozzarelly, zbytek hlavně do balení sýrů a kotelny. Každý rok plánuje podle ředitele vydávat 50 až 60 milionů Kč.

„Museli jsme snížit výrobu tvrdých a tavených sýrů, jejichž rentabilita není vysoká, a začít vyrábět mozzarellu, po níž je velká poptávka. Lidé ji používají ve studené kuchyni, ale dnes už i při vaření. Když jsme ji v roce 2010 zaváděli, tak ji v Čechách skoro nikdo nejedl,“ řekl Hecquet.

Letos by měla mlékárna zvýšit produkci mozzarelly na 15 000 tun, jen od začátku roku vzrostla skoro o 20 procent. „Do deseti let plánujeme vyrábět nejméně 25 000 tun mozzarelly, což si vyžádá investici téměř čtvrt miliardy korun,“ řekl ředitel. Vyrábí ji hlavně pod značkou Galbani a dále pro několik privátních značek obchodních řetězců. Letos připravuje novinky a pracuje na novém konceptu mozzarelly. „Už jsme odstartovali mini mozzarellu light, což je nový trend,“ uvedl Hecquet. Na jeden kilogram mozzarelly je potřeba šest litrů mléka.

Výroba tvrdého sýra v Klatovech se za deset let snížila na polovinu, a to kvůli nižší rentabilitě i velké německé konkurenci, která vyrábí levněji. „Skoro 50 procent plátkového sýra exportujeme do 20 zemí. Náš ementál vozíme do Anglie, Německa, Španělska a Švédska, ale i do Francie, což je pro nás obrovská pochvala.“ uvedl ředitel. Tvrdé sýry vyrábí podnik nejvíce s logy President, má ještě vlastní značky Šumavský a Šumavský sýr a dále vyrábí pro Rohlík, Lidl, Penny a polskou Biedronku. Od ledna zvýšil produkci porcovny, do níž investoval téměř 25 milionů Kč.

Tavených sýrů, v nichž má firma také velkou konkurenci, vyrábí stabilně asi 1300 tun ročně. Jde o devět receptur hlavně pod značkou President. „Hlavním trhem je Česko,“ řekl Hecquet. Do tavených sýrů investovala firma za dva roky asi 37 milionů Kč do nové linky a modernizace zázemí. Do konce roku bude mít novou baličku, která zvýší kapacitu o 40 procent.

Nejrentabilnější je podle Hecqueta jednoznačně mozzarella, potom tvrdý a pak tavený sýr. „Důležité je zajistit výrobu pro celou továrnu,“ řekl. Výhodou Mlékárny Klatovy je, že má velké portfolio a tedy značnou flexibilitu. „Naším cílem je zvyšovat export i prodej v Česku,“ dodal.

Zdroj: ČTK