Lidé nejčastěji mění zaměstnavatele kvůli rostoucím životním nákladů

|

Nejčastějším důvodem změny zaměstnavatele jsou rostoucí životní náklady, méně spokojené jsou se svou finanční situací ženy. Atraktivní mzdy a benefity zůstávají nejdůležitějším faktorem pro výběr zaměstnavatele, mezi dalšími kritérii roste význam práce na dálku a rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. Češi jsou více než dříve ochotnější se za prací stěhovat. Vyplývá to z průzkumu personální společnosti Randstad mezi 4820 respondenty.

Atraktivní mzdu a benefity v něm jako nejdůležitější aspekty uvedly dvě třetiny respondentů. „Atraktivní mzda a benefity jsou již několik let pro české zaměstnance při výběru zaměstnavatele jednoznačně nejdůležitějším faktorem. Firmy by proto měly klást na konkurenční odměňovací balíčky zvýšený důraz, jinak riskují ztrátu talentovaných pracovníků,“ řekl generální ředitel Randstad ČR Martin Jánský.

Nespokojenost s odměnou je i nejfrekventovanějším důvodem ke změně zaměstnavatele. „Nejčastější motivací změny firmy je příliš nízké ohodnocení vzhledem k rostoucím životním nákladům. Tento důvod uvádí téměř polovina zaměstnanců, a to především ženy,“ uvedl Jánský.

Dalšími klíčovými aspekty při výběru zaměstnavatele jsou podle průzkumu finanční zdraví firmy se 64 procenty, příjemná pracovní atmosféra s 63 procenty, jistota zaměstnání se 60 procenty a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem s 51 procenty – což je faktor, který má vzestupný trend.

„Zajímavé je, že oproti loňským rokům jsou Češi více ochotni se za prací stěhovat. Loni byla výhodná lokalita na prvních příčkách, letos by téměř polovina respondentů byla ochotná kvůli práci změnit bydliště, zvlášť pokud by jim zaměstnavatel poskytl bydlení či finanční příspěvek na stěhování,“ dodal Jánský.

Na vzestupu je také význam home office, téměř třetina Čechů pracuje z domova. „Práce na dálku a flexibilní pracovní podmínky jsou standardem v mnoha odvětvích. Firmy, které nabízejí možnost home office, mohou získat při náboru nových zaměstnanců výhodu,“ poznamenal Jánský.

Chování lidí při změně zaměstnání je stabilní, průzkum nezaznamenal oproti předchozím letům žádné podstatné změny. V posledních šesti měsících roku 2023 změnilo zaměstnání 18 procent pracujících a 25 procent jich plánovalo změnu práce v následujícím půl roce.

Co se týká kanálů využívaných pro hledání zaměstnání, nejoblíbenějšími zůstávají kariérní webové stránky firem se 49 procenty, používanými způsoby jsou i Google s 38 procenty a sociální sítě s 38 procenty. Na druhé straně platí, že v poměru k počtu lidí, kteří přes ně práci doopravdy naleznou, nevykazují webové stránky firem zásadní úspěšnost. Nejúspěšnějším zdrojem, pomocí kterého si lidé nejčastěji naleznou zaměstnání, jsou s 31 procenty osobní kontakty.

Zdroj: ČTK