Platební morálka českých podnikatelů a firem se zlepšuje

|

Zatímco před pěti lety se zpozdilo 36 procent plateb, v roce 2023 to bylo 29 procent. V průměru se loni platba protáhla o 13 dnů, v roce 2019 to bylo 58 dní. Vyplývá to z anonymizovaných dat on-line fakturačního systému iDoklad společnosti Seyfor, který porovnal údaje z předchozích pěti let.

V loňském roce uhradili podnikatelé v termínu 63 procent faktur, což představuje nejvyšší podíl za posledních pět let. V roce 2019 bylo včas proplaceno 57 procent vystavených dokladů. Neuhrazeno vůbec bylo loni osm procent faktur proti sedmi procentům o pět let dříve.

Covidové období podle dat zasáhlo do uvedených čísel méně, než by se dalo předpokládat. V roce 2020 se sice mírně zvýšil počet neuhrazených faktur ze sedmi na 11 procent, nicméně počet faktur uhrazených včas se zvýšil a doba prodlevy pozdních plateb klesla z 36 na 29 procent. Od té doby se všechny ukazatele vykazující platební morálku v ČR postupně zlepšují.

„Nejvyšší procento neuhrazených faktur spadá na covidové roky 2020 a 2021, kdy to bylo 11, respektive deset procent. Poté se ale situace opět stabilizovala a čeští podnikatelé nyní drží poměrně dobrou platební morálku,“uvedl člen představenstva společnosti Seyfor Tomáš Loukota.

Jiná je situace na Slovensku. Zatímco v roce 2019 tam bylo uhrazeno 86 procent faktur, loni to bylo 82 procent. To navzdory tomu, že mírně klesá podíl faktur uhrazených až po splatnosti a zkracuje se doba prodlení, na loňských 17 dnů ve srovnání se 40 dny v roce 2019.

„To poukazuje na výrazný rozdíl mezi českou a slovenskou platební morálkou. Na Slovensku se vloni optikou všech faktur evidovaných v iDokladu vyšplhal počet neuhrazených faktur až na 18 procent, což je nejvyšší číslo za posledních pět let,“ doplnil Loukota.

iDoklad je on-line fakturační systém, který umožňuje podnikatelům fakturaci a párování plateb s bankou. Celkem si jej od roku 2011 vyzkoušelo přes 300.000 podnikatelů, čímž je aktuálně považován za lídra trhu.

Zdroj: ČTK