Průzkum: Na fast fashion e-shopech nakupovala více než polovina Čechů

|
Zdroj: freepik.com

Více než polovina Čechů už někdy nakupovala na takzvaných fast fashion (rychlá móda) e-shopech, zhruba stejný počet lidí má při jejich využívání obavy o bezpečnost svých dat. Vyplývá to z průzkumu módního vyhledávače Glami.cz, kterého se v květnu letošního roku zúčastnilo 3162 respondentů. Čtvrtina lidí se kvůli nakupování na fast fashion internetových obchodech cítí provinile.

Jako hlavní motivaci pro nákupy na internetových obchodech s levnou a rychlou módou uvedli lidé široký sortiment a bezkonkurenční ceny. Z dat průzkumu také vyplývá, že 63 procent Čechů necítí vinu nebo stud za jejich využívání, provinile se podle vyhledávače cítí téměř čtvrtina zákazníků.

Na žádné problémy při on-line nakupování nenarazilo 41 procent oslovených a 39 procent respondentů věří tomu, že jejich osobní data jsou při nakupování na internetu v bezpečí. Negativní zkušenost s on-line nakupováním má podle vyhledávače 41 procent respondentů. Lidem podle průzkumu nejvíce vadí špatná kvalita zboží, dlouhé dodací lhůty, nedoručené objednávky nebo nedostatečná zákaznická podpora.

Pokud nicméně e-shop nabízí nižší cenu zboží zhruba o 300 korun, téměř 40 procent lidí je ochotných vyzkoušet neznámý internetový obchod, vyplývá z průzkumu. Při cenovém rozdílu do 100 korun dají přednost známému e-shopu téměř tři čtvrtiny oslovených.

Téměř polovina Čechů preferuje u neznámých e-shopů platbu na dobírku, aby omezila rizika spojená s nakupováním na internetu. Zboží z neznámého on-line obchodu si nakoupí 56 procent lidí, pokud má dobré recenze. Téměř třetina zákazníků ale potřebuje vidět identifikační údaje o firmě a informace o dopravě nebo případných poplatcích.

Chybějící recenze, identifikační údaje, podezřele nízké ceny a gramatické chyby uvedli respondenti jako hlavní důvody, proč by na neznámém e-shopu nenakupovali.

Glami je původem česká firma, v roce 2013 ji založili podnikatelé Tomáš Hodboď a Michal Jirák. Na 13 trzích Glami nabízí 38.000 značek od přibližně 4600 e-shopů. Firma o sobě uvádí, že měsíčně vyhledávač navštíví 47 milionů lidí. Kromě Česka a Polska Glami působí také v Maďarsku, Bulharsku, Chorvatsku, Estonsku, Lotyšsku, Litvě, Slovinsku, Rumunsku, na Slovensku a v Řecku a Itálii.

Zdroj: ČTK