Řetězec Globus ČR v minulém roce mírně zvýšil zisk

|
Zdroj: pixabay.com

Čistý zisk německého obchodního řetězce Globus vzrostl v České republice za účetní období od 1. července 2022 do 30. června 2023 o 2,2 procenta na 594,19 milionu korun. Společnost také mírně zvýšila tržby, a to z 24,43 miliardy korun na 24,94 miliardy korun. Vyplývá to z účetní uzávěrky zveřejněné ve Sbírce listin. V minulém roce společnost v ČR po 12 letech otevřela nový hypermarket, a to v pražském obchodním centru Europark Štěrboholy.

Celý finanční rok byl podle Globusu ovlivněn rostoucími cenami, což vedlo k nárůstu obratu z akčního zboží. „Zákazník často omezuje své nákupy pouze na základní sortiment v nižších cenových hladinách a stále častěji vyhledává sortiment vlastních (privátních) značek,“ napsala společnost ve výroční zprávě s tím, že chce nabídku levnějších výrobků a privátních značek rozšířit.

Do nového hypermarketu v pražských Štěrboholích, který je přístupný od června minulého roku, Globus investoval asi půl miliardy korun. I s touto prodejnou jich má v Česku dohromady 16, a to v Plzni, Ústí nad Labem, Liberci, Karlových Varech, Chomutově, Českých Budějovicích, Brně, Pardubicích, Olomouci, Ostravě, Havířově a Opavě. Na Prahu připadají čtyři hypermarkety.

Stavba nového hypermarketu v Kladně, kterou firma už dříve odložila na začátek roku 2023, se kvůli růstu nákladů a nedostatku pracovníků stále přehodnocuje. „Faktem je, že i nadále chceme zákazníkům v Kladně nabídnout hypermarket Globus, ale v současné době hledáme možnosti realizace tohoto projektu v nových podmínkách. Intenzivně se pracuje na další lokalitě v Brně,“ uvedla firma. V řešení je podle ní také otevření bistra Globus v hobbymarketu Bauhaus v Ústí nad Labem.

V roce 2018 Globus představil nový formát menších prodejen, které chce mít v blízkosti vlastních hypermarketů. První prodejnu Globus Fresh firma otevřela v Pardubicích, na podzim roku 2022 následovala pobočka v pražských Stodůlkách. Menšími obchody chce společnost maximalizovat prodej privátních značek a více se přiblížit zákazníkovi, sdělila ve výroční zprávě.

V následujících letech se Globus plánuje zaměřit na rozvoj on-line služeb. Aktuálně zákazníkům nabízí možnost objednat si nákup na internetu s tím, že je potřeba si ho vyzvednout ve výdejních místech v pražském Zličíně nebo Ostravě. Do roku 2028 chce společnost v Česku dále nainstalovat 348 dobíjecích stanic E.ON. U 15 hypermarketů má Globus zatím po dvou dobíjecích stanicích.

V obchodním roce 2022/2023 Globus v Česku zaměstnával 4731 lidí, meziročně o 174 méně. Na mzdy firma vynaložila 2,98 miliardy korun, což byl ve srovnání s finančním rokem 2021/2022 nárůst z 2,77 miliardy korun. K 1. červenci 2022 mzdy na provozních pozicích podle Globusu vzrostly o deset až 12 procent.

Největších obchodním řetězcem v ČR je Lidl. V obchodním roce od 1. března 2022 do 28. února 2023 mu meziročně klesl o šest procent na 5,18 miliardy korun. Tržby společnosti naopak vzrostly o deset procent na 84,36 miliardy korun.

Zdroj: ČTK