S umělou inteligencí pracují nebo experimentují už dvě pětiny českých firem

|

S umělou inteligencí v současnosti aktivně pracuje nebo experimentuje přibližně 42 procent českých firem. Tři pětiny podniků považují tuto technologii za důležitou pro své obchodní strategie. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Deloitte mezi finančními řediteli českých společností. Téměř polovina z nich očekává jako hlavní přínos zavedení generativní umělé inteligence (GenAI) snížení nákladů.

Nízké náklady podle Deloitte v českých firmách významně přispívají k rozvoji využití generativní AI. „Tři čtvrtiny finančních ředitelů počítají, že na nástroje GenAI nebudou muset v příštím roce vyčlenit více než jedno procento celkového rozpočtu společnosti. To je velmi nízká částka a jde o jeden z důvodů, proč je generativní AI tak rychle adoptována,“ uvedl Jan Hejtmánek z Deloitte. Generativní AI podle něj není a nebude komoditou, za kterou firmy budou platit většinu z rozpočtu. „Začíná být totiž standardní součástí softwaru a výrobci již dávají nové funkcionality k dispozici, a to obvykle v rámci předplatného, které firmy za software už platí,“ řekl.

Aktuálně podle průzkumu začleňuje AI do firemní strategie 22 procent českých společností, další pětina s těmito nástroji experimentuje. Pro dosažení obchodní strategie společnosti bude generativní umělá inteligence důležitá podle šesti z deseti finančních ředitelů. Kromě snížení nákladů si od ní slibují také zlepšení zákaznické zkušenosti klientů. Přes 40 procent firem rovněž věří, že jim používání GenAI pomůže v rozvoji nových produktů či služeb. Necelá třetina společností očekává zvýšení marží, výkonnosti nebo produktivity.

„Zatímco využití AI se obecně jen za poslední rok zvýšilo zhruba o polovinu, využití velkých jazykových modelů rostlo ještě rychleji. Každý měsíc se tak zvyšuje počet jak individuálních, tak firemních uživatelů. Uvést přesné číslo je složité, růst je exponenciální,“ uvedl ředitel pro Big Data a AI ve společnosti Creative Dock Adam Hanka. Viditelná je podle něj také transformace pracovního trhu, kdy pracovní místa zatím nezanikají, ale náplň práce za počítačem se mění a v některých povoláních se umělá inteligence stala každodenním pomocníkem.

Nástroje generativní inteligence se do obecného povědomí podle Hejtmánka dostaly před rokem a půl se spuštěním ChatGPT. „Od té doby se již stihly stát pevnou součástí strategií většiny společností jak u nás, tak i ve světě. Když to srovnáme například s tím, jak dlouho trvalo firmám začít používat počítače, jde o neskutečné tempo. Můžeme tedy mluvit o vůbec nejrychlejší adopci nové technologie v historii,“ řekl Hejtmánek.

Podle ředitele České asociace umělé inteligence Lukáše Benzla je však důležité zmínit i to, že v mnoha případech jde stále o experimenty, které za sebou nemají jasnější strategii. „Stejně tak začínáme být svědky nevydařených transformací, které stály mnoho energie i peněz, ale nepřinesly očekávané výsledky,“ dodal.

Zdroj: ČTK