Škola a volnočasové aktivity jsou podle odborníků pro děti bezpečným prostředím

|
Zdroj: pixabay

Škola a volnočasové aktivity jsou pro děti uprchlíky bezpečným prostředím, které jim pomáhá vrátit do života pocit stability. Na mezinárodní konferenci o začlenění ukrajinských uprchlických dětí v Evropě se na tom shodli odborníci na vzdělávání ze zemí Evropské unie společně s odborníky z UNICEF. Vzdělávání a integrace ukrajinských uprchlíků podle odborníků zůstává nadále v Evropě prioritou. Od začátku války na Ukrajině, která začala před dvěma lety, bylo podle UNICEF do národních vzdělávacích systémů napříč Evropskou unií zapsáno více než 830 000 dětí školního věku, které musely opustit Ukrajinu.

Nejúspěšnějšími způsoby začleňování uprchlických dětí z Ukrajiny jsou podle odborníků na vzdělávání přípravné jazykové kurzy a adaptační skupiny, neformální vzdělávání ale i školení učitelů a asistentů pedagoga. Jazykové kurzy i složitější úrovně jsou podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové důležité i pro dospělé příchozí Ukrajince. Jejich jazyková vybavenost má vliv i na jejich uplatnění na trhu práce.

Lidé v produktivním věku, kteří přicházejí z Ukrajiny v Česku, pracují podle Šimáčkové Laurenčíkové v hůře kvalifikovaných a placených profesích, ve kterých mají nižší výdělky. „Musíme být opět kreativnější v tom, jak je jazykové vzdělávání realizované,“ řekla.

Znakem toho, že se dítě dobře adaptuje, je podle ukrajinské učitelky a asistentky pedagoga na základní škole v Praze 9 Oksany Demchenkové to, že má kamarády, se kterými se baví v češtině a tráví s nimi čas. Adaptace ve chvíli, kdy začnou děti navazovat vztahy, podle ní ale nekončí. I děti, které se zlepšují v češtině, podle ní nadále potřebují jazykovou i pedagogickou a psychologickou podporu.

„Škola a volnočasové aktivity představují bezpečné prostředí, kde si děti mohou užít dětství, odpočinout si, mít čas pro sebe, získat psychosociální podporu, seznámit se nejen s učebními osnovami, ale také s kulturou a možnostmi, které jim život v cizí zemi nabízí. Pro české děti je to zároveň velkou příležitostí, jak si rozšířit kulturní a společenské obzory,“ uvedla Šimáčková Laurenčíková.

Dvoudenní konferenci v Praze organizuje ministerstvo školství společně s UNICEF, záštitu konferenci dala vládní zmocněnkyně pro lidská práva.

Zdroj: ČTK