Dokázali skvěle reagovat na změny v pracovním světě a rozhodli se řídit svobodou a lákavými destinacemi. Michal a Dan z jazykové školy Just. Jejich jazykovka funguje celá v online prostředí a je tvořená desítkami lektorů, kteří dokáží odkudkoli na světě naučit až šest cizích jazyků. Díky Just mohou Michal a Dan pracovat každý den z jiného koutu zeměkoule a určovat si jejich pracovní náplň a tempo podle sebe. Vyhovuje jim nemít žádného šéfa, který by po nich chtěl nekonečné excelové tabulky a časté přesčasy v kanceláři. Jak podle Dana Balcara a Michala Dolanského bude vypadat budoucnost spojená s online světem a nekonečnými možnostmi, které dnešní doba nabízí?
Dan je srdcem dobrodruh a nadšenec, který miluje seberozvoj a výzvy. Michal je přemýšlivý sportovec, perfekcionista a absolvent Právnické fakulty v Praze. Oba je ale spojuje vášeň vytvářet něco smysluplného a být u toho svými pány.
V čem je Vaše online výuka pro studenty lepší, než jazyková výuka ve škole?
Ten seznam by byl tady asi hodně dlouhý, podle nás jsou ale hlavní tyto dva faktory: svoboda a individuální přístup. My oba si ceníme svobody, kterou nám naše práce nabízí, a protože si čas rádi plánujeme podle sebe, chceme to stejné zprostředkovat i naším lektorům a studentům. Všichni si tedy mohou sami určit kdy a odkud se budou učit. Z praxe víme, že je to pro obě strany mnohem lepší než dojíždět do školy, tam nějaký čas pobýt a zase jet zpátky domů. Chceme, aby byly obě strany, tedy lektor i žák co nejvíce spokojeni a učili (se) v prostředí, kde jim je příjemně.
Standartně učíme rodiče na chatě, kterým právě spí dítě a oni tak mají hodinku pro sebe, aby se mohli něco naučit. Kdyby za námi museli někam dojíždět, museli by si sehnat hlídání, což by pro ně byla zbytečná komplikace. Takhle se jenom připojí online a naučí se stejné, ne-li větší množství než ve škole. Také se s námi mohou domluvit na jiném čase, pokud jim do toho něco skočí.
Takovou flexibilitu většinou ve školách nemáte. Právě flexibilita je jedním z hlavních benefitů online výuky a u klasické výuky jí bohužel v takové míře není možné dosáhnout.
Nevede ale právě až moc velká dávka flexibility mnohdy k chaotickému přístupu? Přeci jenom ve škole panuje jasně daný řád, který se dodržuje snadněji, než ten flexibilní..
To možná ano, ale v jasně stanoveném školském systému nemáte moc prostoru pro svobodu. Pro nás svoboda znamená učit si vlastním stylem. Pokud je pro lektora lepší vzdělávat spíše pomocí konverzace než psaním dlouhých testů, nevidíme v tom problém. Hlavní je, aby se student naučil přesně to, co potřebuje a aby ho učení bavilo. Na každého funguje něco jiného a každý člověk se taky učí jinak. Proto necháváme lektory, aby učili podle sebe, jak je jim to přirozené.
Tato svoboda ve výuce, která nevyžaduje žádné konkrétní vzdělávací metody, se nám velmi osvědčila. Díky tomu si u nás každý student najde ideálního lektora.
Co když si s lektorem student nesedne?
Pokud studentovi nevyhovuje hned první lektor, má samozřejmě možnost vyzkoušet jiného, který mu lidsky nebo metodou výuku sedne lépe.
Zároveň ke každému studentovi přistupujeme individuálně. Pokud se člověk potřebuje rozmluvit kvůli zahraniční konferenci, tak výuka probíhá jinak než u někoho, kdo se plánuje rozmluvit kvůli
dovolené u moře. Vždy se proto snažíme, aby byl každý kurz zaměřený přímo na potřeby daného studenta, a aby od nás odcházel co nejlépe připravený na situace, které ho čekají.
Například se k nám do kurzu pár měsíců zpět přihlásil pán s nulovou znalostí španělštiny, který potřeboval do pár týdnů mluvit, protože odlétal do Jižní Ameriky, kde měl naplánovaný výlet do džungle. V tomhle případě bylo důležité hodit za hlavu všechny formální věci a zaměřovat se na termíny a fráze, které na cestě použije, a hlavně na naposlouchání toho jazyka. Výuka tedy probíhala trochu jinak než u někoho se stejnou úrovní, ale jiným důvodem, kvůli kterému by se měl naučit anglicky.
Svoje lekce si studenti vždy platí dopředu. Vnímáte u nich větší motivaci k učení také právě kvůli závazku v již zakoupeném kurzu?
Určitě ano. Je to něco jako když si koupíte deset vstupů do fitka a je vám líto vyhozených peněz pokaždé, když trénink vynecháte. Lekce zadarmo jednoduše snadněji vzdáte. V minulém roce jsme ale měli i skvělou výzvu, kdy lekce platil zaměstnavatel. Zavolali nám z jedné firmy, že potřebují dostat jednu z jejich zaměstnankyň na komunikativní úroveň. Dali nám na to měsíc a místo toho, aby paní chodila do práce, tak jsme jí vytvořili učební plán a měla každý den 6 individuálních hodin. Co se ona naučila za tak krátkou dobu se většina studentů naučí za rok. Sama byla na konci hrozně překvapená, kolik se toho dá za krátkou dobu naučit. Tady je krásně vidět, že je to hlavně o vloženém čase, ale také o skvělých lidech, kteří vám jazyk předávají a podporují vás.
Proto bychom nedokázali nic bez našich lektorů, kteří do toho dávají všechno a mají opravdovou touhu lidem pomoci. Každý z lektorů u nás učí, protože ho to baví, a ne protože musí. Proto se snažíme přibírat do našeho týmu lidi, kteří jsou do učení zapálení, a hlavně chtějí ostatním ukázat, že se jazyk dokáže naučit opravdu každý. Většina jazykových škol vyžaduje po lektorech certifikáty. U nás certifikát bereme jako bonus a důkaz toho, že lektor jazyk excelentně ovládá. Není to ale důkaz o tom, že je lektor lidský, milý a umí naučit. Vybíráme si proto do týmu lidi hlavně podle jejich zápalu a nadšení do učení. Podle reakcí našich studentů to byla dobrá volba.
Je tedy podle Vás možné, že se v budoucnu budou lidé více přiklánět k výuce a práci online?
Rozhodně ano. Co se týče výuky, tak nám každoročně počet studentů stoupá a vidíme, že se čím dál víc lidí přiklání k online formě lekcí. Dává to lidem smysl hlavně z toho důvodu, že ušetří čas dojížděním na hodiny, a mohou si lépe rozvrhnout svůj den. Zároveň pokud mají služební cestu, dovolenou nebo se někam přestěhují, tak nemusí s výukou skončit, ale normálně pokračují dál.
Stejný trend očekáváme i u práce online. Nemyslíme si, že je práce online tou nejlepší volbou pro každého, a že by se měl každý přesunout do online prostředí. Naopak si velmi dobře uvědomujeme benefity tvoření pracovního kolektivu a osobního kontaktu. Zároveň je ale práce online skvělý nástroj pro lidi, kteří chtějí objevovat svět a nechtějí se vázat na konkrétní místo. Tahle touha objevovat je v každém z nás. My jsme extrémně vděční za tuhle možnost a sledujeme, že čím dál více mladých lidí této příležitosti využívá také.
Nepřemýšleli jste, že byste v budoucnu učili i osobně?
Teď už tolik ne. Nevidíme v tom dlouhodobě takový potenciál jako v online světě. Prvotně byl celý koncept Just stavěný na osobním setkání a online lekce přišly až s covidem, kdy nám v jeden den zmizelo 80 % studentů a zastavil se svět. Reagovali jsme na to ale velice rychle a přešli do online vzdělávání téměř bez váhání, abychom se nezastavili a pokračovali dál. Po skončení karantény a všech nařízení se i přesto lidé hlásili více na online výuku, a proto jsme se rozhodli osobní výuku úplně zrušit.
Jediná část naší výuky, kde máme osobní výuku zachovanou, je u firemních klientů, kterým vyhovuje osobní výuka u nich v kanceláři. Tam jsou ale nastavené úplně jiné podmínky a díky zázemí každé firmy nám to dává smysl. Lektor sice musí do firmy dojet, zároveň ale vždy učí několik studentů, a proto je to pro všechny výhodné.
Opravdu vás někdy neláká návrat do korporátního prostředí? Přeci jenom Vy, Michale, máte vystudovaná práva. Nemrzí Vás, že jste pověsil právničinu na hřebík?
V tuhle chvíli návrat neplánuji. Po 7 letech, které jsem dohromady s Erasmem na škole strávil, nad tím ale samozřejmě občas přemýšlím a zvažuji, jestli bych ty nabyté znalosti neměl uplatňovat nějakým způsobem, který dává větší smysl. Zároveň mně docela vyhovovala pozice zaměstnance, kdy jsem dostal úkoly, které jsem musel udělat, a v uvozovkách jediné, co se po mně chtělo, bylo je udělat. Být svým pánem, plánovat si svůj čas, plánovat si svoje úkoly a být dostatečně disciplinovaný, abych je udělal, pro mě vlastně na začátku bylo, po nalajnovaných letech od někoho jiného, docela velké vystoupení z komfortní zóny.
Nakonec ale vždy dojdu k tomu, že smysl v tuhle chvíli vidím v tom, co děláme s Danem. Hlavním důvodem je pro mě nakonec vždycky to, že společně můžeme něco budovat a pomáhat lidem. Při škole jsem pracoval v advokátce a na právním oddělení jedné společnosti. Na obě práce jsem měl štěstí a obě mě hodně posunuly. Vždycky mi ale chyběla možnost budovat něco svého, co mi dává smysl a čím můžu přispět do života dalších lidí, mých blízkých, kamarádů a rodiny. Jsem rád, že nyní tu možnost mám a ten proces budování si užívám.
Dane, máte na Instagramu více než 50 tisíc sledujících. Mimo toho, že mají sociální sítě výhodu propagování vlastního podnikání, což pro svou jazykovou školu využíváte, může na nich člověk i slušně vydělat. Jsou podle Vás právě sociální sítě důvodem, proč mladí lidé v budoucnu nebudou chtít chodit do škol a budou více tíhnout k vytváření online světa?
Nemyslím si, že by sociální sítě byl ten hlavní důvod, proč nebudou chtít mladí lidé chodit do škol. Já do školy taky chodil nerad a tehdy ty sítě vypadaly úplně jinak, než dnes. Pracovat online je ale rozhodně „sexy topic“ dnešního světa a více lidí k tomu tíhne kvůli svobodě a jednoduchosti kterou to nabízí.
Přeci jen, pokud byste si chtěli otevřít kamenný obchod, tak vás to bude stát daleko více času, peněz a vloženého úsilí než si vytvořit hezky vypadající e-shop, který můžete řídit odkudkoli na světe.
Často ale lidé nevidí tu druhou stranu mince. Najít si v dnešní době práci online nebo se v online světě uplatnit je poměrně snadné. Těžké ale je si místo udržet, abyste v tom světě mohli fungovat. To už vyžaduje hodně disciplinovanosti, což ve škole neučí. Pokud chcete dělat freelancing, tak nebudete mít žádného šéfa a musíte ty příležitosti aktivně vyhledávat a nabízet se, kde to jen jde. Takže i ten online svět má své pro a proti jako všechno ostatní.
Podařilo se Vám skloubit cestování po světě a pracování na něčem, co Vás baví a naplňuje. Momentálně pracujete z Thajska, kam jste se na nějaký čas přemístili. Není díky časovému posunu řízení firmy náročné?
Naopak jsme zjistili, že nám vyhovuje být napřed. Oba relativně brzo vstáváme a v Česku jsme vždy měli pár hodin na to začít den a udělat všechny věci, které jsme před začátkem pracovního dne potřebovali vyřešit. Tady najednou máme těch hodin víc a je to vlastně hrozně osvobozující. Můžeme si začít den podle sebe a vyřídit všechny nutné věci. Po nich ale máme několik dalších hodin, kdy po nás nikdo nic nechce a my se můžeme soustředit na kreativní věci a plánování. Zároveň si schůzky můžeme plánovat na naše odpoledne a při nejhorším jdeme kvůli schůzce spát o něco později, než bychom chtěli. To se ale stává výjimečně a ve výsledku si převážně užíváme dopoledne bez naskakujících notifikací na telefonech.
Odkud plánujete pracovat v letošním roce a na jaké novinky se mohou těšit Vaši studenti v letošním roce?
Dan se plánuje vracet do Česka pravděpodobně v květnu. Léto si chce užít určitě v Česku a na podzim se uvidí. Dovedl by si představit Maltu, kde už jednu zimu strávil, nebo Portugalsko. Na rozhodování je podle něj ale ještě brzo.
Michal odjel z Česka v srpnu s plánem cestovat rok. Měl letenku do Thajska a kvůli vízu musel mít letenku někam dál, a tak si koupil letenku na Bali. Nakonec se mu ale v Thajsku tak zalíbilo, že si to tady protáhne a zůstane nejspíš ještě minimálně několik měsíců a když vše půjde dobře, tak si zkusí zápas v Muay Thai. Dál ho láká Jižní Amerika, ale nejspíš to proloží i nějakou návštěvou rodiny a pár měsíci strávenými v Česku.
Největší novinkou pro naše studenty je naše nová výuková platforma pro samostudium Just Shop. Tu jsme sice spustili už na konci roku 2023, ale v roce 2024 jí budeme zaplňovat velkým množstvím obsahu, díky kterému se studenti budou moci učit jazyky nenásilnou formou. A to čtením příběhů a knížek, sledováním videí nebo čtením různých scénářů. Jsme z Just Shopu hodně nadšení a věříme, že to bude skvělé výukové místo pro naše stávající studenty a stejně tak i pro všechny ostatní.
Zdroj: Dominika Smoláková, Premium Guide