Třetině českých firem překáží byrokracie trhu Evropské unie

|

S překážkami v obchodování na jednotném trhu Evropské unie (EU) se setkává 29,8 procenta českých firem. Vadí jim vysoká administrativní zátěž, dlouhá řízení, jazyková bariéra nebo nesjednocené regulace napříč trhy. Vyplývá to z lednového průzkumu Hospodářské komory (HK) mezi 387 tuzemskými firmami, který dnes zástupci představili na odborném semináři v Praze. Do jednotného trhu EU je podle průzkumu zapojeno 63,3 procenta společností.

„Trh Evropské unie nefunguje jako celek, ale jako 27 samostatných trhů, které sice propojují různá pravidla a dohody, ale uplatňují se na nich i vlastní národní byrokracie a omezování svobodného podnikání. Mnohdy země Evropské unie vedou i svou protekcionistickou politiku. Firmám tak rostou náklady, aby vyhověly všem požadavkům,“ uvedl prezident Evropské asociace obchodních a průmyslových komor Eurochambres Vladimír Dlouhý. Další firmy podle něj od exportu výrobků a služeb do Evropy vysoké výdaje zejména na administrativu úplně odrazují. „Pokud špičky Evropské unie tyto bariéry odstraní, bude to pro naší zemi, pro prosperitu našeho hospodářství, velmi dobrá zpráva,“ řekl.

K překážkám, se kterými se české firmy na evropském trhu setkávají, patří podle Hospodářské komory také nejednotnost DPH, diskriminace kryptoměn některými bankami v členských státech, potíže se zřizováním bankovních účtů v zahraničí nebo problematické uznávání odborných kvalifikací. Za další bariéry podnikatelé označili i striktní pravidla v dopravě, v průmyslu či potravinářství nebo nevyvážený systém státní podpory, který vede k nerovné soutěži mezi firmami. Do EU podle komory směřuje až 81 procent českého exportu.

Omezit obchodování na trhu EU plánuje podle průzkumu 1,8 procenta českých firem. Naopak vstoupit na něj chce 8,8 procenta. Do trhu EU není zapojeno 26,1 procenta společností a také se k tomu nechystají, informovala Hospodářská komora. Na evropském trhu podle ní funguje 87,1 procenta velkých firem a 76,3 procenta středních podniků. Z malých firem je to 66 procent a mikro firem 49,7 procenta. Své produkty a služby na evropském trhu on-line nabízí 35,4 procenta z oslovených společností.

Zdroj: ČTK