Tržby McDonald’s v Česku meziročně rostly

|

Americký řetězec s rychlým občerstvením McDonald’s zvýšil loni v České republice tržby o 16 procent proti roku 2022. Na tiskové konferenci v Praze to novinářům řekla generální ředitelka společnosti pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Julija Badritdinovová.

Výši tržeb nebo hospodářský výsledek nesdělila. Podle poslední účetní uzávěrky ve Sbírce listin McDonald’s ČR v roce 2022 vykázal tržby 1,5 miliardy korun a čistý zisk 520 milionů korun. Ve svých restauracích v Česku loni McDonald’s přivítal 50,5 milionu zákazníků, meziročně o 3,5 milionu více. Na tuzemském trhu se firma rozrostla o šest nových poboček, přibyly zejména v regionech.

Nové restaurace McDonald’s v minulém roce otevřel ve Znojmě, v Prostějově, Bravanticích na Novojičínsku, Kolíně, Litvínově a pražských Nuslích. Právě na menší města blízko dálnic se řetězec podle Badritdinovové nyní více zaměřuje. V minulosti McDonald’s otevíral dvě až tři restaurace ročně, letos by jich mělo přibýt minimálně pět, uvedla Badritdinovová. Na investice do nových poboček či rekonstrukcí McDonald’s v letošním roce vynaloží zhruba 500 milionů korun, doplnila ředitelka s tím, že zákazníci v restauracích nejvíce vyhledávají burgery, kuřecí maso a kávu.

V Česku McDonald’s ve spolupráci s 24 partnery provozuje síť výhradně franšízových restaurací. Do roku 2025 v nich chce firma používat obaly jen z obnovitelných, recyklovatelných nebo certifikovaných materiálů, uvedla Badritdinovová.

Přes rozvážkové služby loni McDonald’s podle marketingového ředitele pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Martina Troupa doručil v ČR zhruba tři miliony objednávek, což bylo meziročně o osm procent více. Doplnil, že zhruba čtyři z deseti jídel v McDonald’s obsahují kuřecí maso. Drtivá většina surovin pak pochází od zahraničních dodavatelů, podle Badritdinovové je to kvůli tomu, že jsou levnější.

V Česku loni řetězec podle Badritdinovové zaměstnával 8000 lidí, nově nabral zhruba 400 pracovníků. Letos by se měl tým McDonald’s rozšířit o dalších 500 zaměstnanců, uvedla.

V posledním loňském čtvrtletí McDonald’s za celý trh meziročně zvýšil čistý zisk o sedm procent na 2,04 miliardy dolarů (přibližně 47,5 miliardy Kč). Globální tržby v provozovnách otevřených déle než rok vzrostly o 3,4 procenta, zatímco analytici odhadovali zvýšení o 4,9 procenta. Tempo růstu těchto tržeb bylo nejpomalejší zhruba za tři roky.

Firma se nyní potýká s výrazným zpomalením růstu tržeb v divizi, která zahrnuje Blízký východ, Čínu a Indii. McDonald’s patří mezi západní značky, které se staly terčem protestů a bojkotu kvůli údajným proizraelským postojům v souvislosti s konfliktem mezi Izraelem a hnutím Hamás.

Zákazníky na Blízkém východě podle agentury AP rozhořčilo říjnové oznámení franšízové společnosti McDonald’s Israel, že poskytuje zdarma jídlo izraelským vojákům. Společnost McDonald’s nicméně uvedla, že v izraelsko-palestinském konfliktu není na ničí straně a že není zodpovědná za kroky svých jednotlivých franšíz.

Zdroj: ČTK