Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude podrobně zabývat fungováním hospodářské soutěže na trhu s nealkoholickými nápoji. Výsledky očekává přibližně za rok. Z veřejných informací Eurostatu podle antimonopolního úřadu vyplynulo, že v posledních třech letech ve srovnání se sousedním státy nealkoholické nápoje na českém trhu zdražily výrazněji.
Úřad zahájil takzvané sektorové šetření, v němž se zaměřuje vždy na konkrétní část trhu. V první fázi bude od všech účastníků – od výrobců až po koncové prodejce – shromažďovat data zahrnující období od roku 2020 do letošního června.
„Tato fáze bude zaměřena na oslovení soutěžitelů, získání dat ohledně velikosti prodejů dotčených produktů, vývoje cen, nákladů a marží u jednotlivých produktů. Úřad bude rovněž zjišťovat, jaký vliv mají privátní značky maloobchodních prodejců na hospodářskou soutěž na trzích v dané oblasti, jaké jsou bariéry vstupu na trhy v daném odvětví či expanze na nich, popřípadě jakým současným problémům či výzvám jednotliví soutěžitelé v souvislosti s hospodářskou soutěží čelí,“ uvedl ÚOHS. Ve druhé fázi bude úřad všechny získané údaje analyzovat.
Svaz výrobců nealkoholických nápojů k šetření uvedl, že privátní značky řetězců mají na celkovém trhu nealkoholických nápojů významný podíl a trh ovlivňují. Za poslední rok podle prezidenta svazu Michala Dytterta projevily zájem o členství čtyři společnosti, jedna z nich na trhu dosud nepůsobila. Zároveň to podle něj ale potvrzuje, že trh je otevřený a konkurence funguje.
Úřad se v posledních letech trhem s nealkoholickými nápoji zabýval například v souvislosti s nákupy skupiny Kofola Československo, která letos koupila podíl ve firmě Pivovary CZ Group, která vyrábí například značky Holba a Zubr, a v roce 2020 koupila firmy Ondrášovka a Karlovarská korunní.
„Z předcházející rozhodovací praxe je úřadu známo, že trhy výroby a prodeje nealkoholických nápojů jsou koncentrované. Z veřejných informací Eurostatu pak vyplynulo, že v posledních třech letech na nich došlo k relativně vyššímu nárůstu cen ve srovnání se sousedními státy, přičemž současně nealkoholické nápoje tvoří podstatnou položku ve spotřebitelském koši,“ uvedl ÚOHS, proč se zaměřil právě na nealko.
V nedávné době zahájil ÚOHS sektorové šetření například u odpadového hospodářství, loni tímto způsobem zkoumal mechaniku růstu cen a fungování hospodářské soutěže u cukru a dalších základních potravin.
Zdroj: ČTK